2.000 diskuterer EU

2.000 diskuterer EU

25. januar 2012

At engagere danske i større omfang i debatter om EU kan være op ad bakke. Det har mange folkeoplysere oplevet. Med 18 åbne møder, quiz, spillekort og film lykkedes det for projektet ”Europa i Verden”.

Europa i Verden
Unge fra Aalborg quizzer om 4 europæiske udfordringer.

Efterskolerne var en særlig målgruppe for "Europa i Verden". I alt 11 efterskoler fik besøg og deltog i quiz og debat. Derudover fandt møderne sted hos KFUM Spejderne i København, METAL i Aalborg, Katedralskolen i Aarhus, Vartov i København og i Landstingssalen på Christiansborg.

"På møderne deltog i alt 1.200 mennersker. Vi også udsendt spillet til foreløbig 10 skole eller organisationer, som selv afvikler forløbet. Det svarer til yderligere 800-1000 deltagere" fortæller projektkoordinator Lars Gaardhøj fra Fagbevægelsens Internationale Center (FIC). 
Ud over FIC står følgende organisationer bag projektet: AOF, FOF, LOF, Nyt Europa og Europabevægelsen. Projektet er støttet økonomisk af Dansk Folkeoplysnings Samråd og Europanævnet.

Sjovt og involverende
"Med projektet har vi villet teste et nyt koncept for folkeoplysning afprøvet på temaet Europa," siger Lars Gaardhøj og fortsætter:
"Tilbagemeldingen har været, at det er et sjovt og involverende koncept. Flere deltagere har givet udtryk for at de aldrig har deltaget i møder tidligere, hvor de fik lov at tale så meget.
Jeg kan bekræfte, at der var god snak ved bordene. Og det er helt sikkert, at deltagerne gik fra møderne i godt humør og lidt klogere på Europa."

Rød pil"Europa i Verden" på Facebook 

Konceptet kort fortalt
Fire europæiske udfordringer sættes til debat. Deltagere i møderne skal gennem gruppearbejde både diskutere og beskrive worst case scenario, hvis man ikke gør noget ved de 4 udfordringer. Dernæst skal deltagerne forsøge at give bud på løsninger. For at understøtte dette gruppearbejde, er der udviklet følgende materialer:

• Filmen "De brændende platforme" 
• Quiz om de 4 udfordringer, hvor man i gruppen placerer klistermærker ud for de rette svar
• Udfordringer, her skal man i gruppen diskutere og beskrive Europas vigtigste udfordringer og hvad der vil ske, hvis der ikke gøres noget politisk
• Løsninger, her skal man diskutere mulige løsninger på de udfordringer, som man på foregående spilledug har valgt som den væsentligste
• Præsentationsplakat, en plakat hvor gruppen skriver den løsning, som man er mest tilfreds med. 
• "Spillekort" til brug undervejs med eksempler på udfordringer/løsninger, der er også blanke spillekort, hvor deltagere kan skrive alternative udfordringer/løsninger
• Hele spillet er desuden produceret som 100 skole-sæt, som sendes ud til skoler, organisationer, foreninger m.v.