Fleksuddannelsen skal være moderne, innovativ og attraktiv

Fleksuddannelsen skal være moderne, innovativ og attraktiv

24. oktober 2012

”Det må ikke blive en light-udgave af de eksisterende uddannelser, men skole på en anden måde,” siger uddannelsesforsker Ulla Højmark Jensen. ”Fleksuddannelsen skal være attraktiv for de unge og for erhvervslivet,” mener hun.

Ulla Højmark Jensen 160
”Fleksuddannelsen må tage udgangspunkt i de unge, som de er – i stedet for at se på de unge som nogle med fejl og mangler, der skal rettes,” mener Ulla Højmark Jensen.

Regeringen skal tænke sig godt om. Sådan lød rådet fra uddannelsesforsker Ulla Højmark Jensen, da hun blev interviewet om en kommende fleksuddannelse i DR/P1's Orientering tirsdag den 24. oktober.
Ifølge forskeren især skal regeringen især være opmærksom på, at den nye uddannelse ikke kun bliver for de ressourcesvage unge. Sådan har man hidtil godt kunnet tolke de spredte signaler fra regeringen om fleksuddannelsens målgruppe.
"Man skal også være parat til at lukke unge ind, som måske kunne presses ind i et af de to eksisterende ungdomsuddannelsesspor: gymnasierne og erhvervsskolerne. Det er afgørende, at fleksuddannelsen ikke får et brand som taberuddannelse, men at man signalerer, at det er en moderne og innovativ uddannelse," sagde Ulla Højmark Jensen i udsendelsen.
Ulla Højmark Jensen er lektor ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet-København. Hun er medlem af den ekspertgruppe, som rådgiver Børne- og undervisningsminister Christine Antorini om fleksuddannelsen.

Tilpasset de unge
I interviewet uddybede Ulla Højmark Jensen sit syn på fleksuddannelsens målgruppe.
"Det skal være et tilbud til dem, der har haft det svært i uddannelsessystemet, men det skal også være for de unge, der ikke har fundet skolen meningsfuld og relevant,"  sagde hun.
For begge målgrupper er det ifølge forskeren afgørende, at man skaber en uddannelse, der er tilpasset de unge:
"Fleksuddannelsen må tage udgangspunkt i de unge, som de er - i stedet for at se på de unge som nogle med fejl og mangler, der skal rettes." Ulla Højmark Jensen advarer mod, at man skaber en light-udgave af de eksisterende uddannelser. "Det skal være tydeligt, at man forventer noget af eleverne, men også at man forventer noget af lærerne."

Ulla Højmarks fem ønsker til en moderne og innovativ fleksuddannelse

1. Der skal være en elastik. De svage elever skal kunne bruge længere tid end de stærke elever, som har nogle af forudsætningerne i forvejen.
2. Uddannelsen skal være tæt på de problemstillinger, de unge kender i forvejen og interesserer sig for.
3. Uddannelsen skal være diskussionsbåren, så de unge kan tilegne sig analytisk viden.
4. Eksamensformen skal retænkes, så de unge ikke bare lærer at reproducerer den viden, de har fået i uddannelsen.
5. Uddannelsen skal bygge på nærvær og mindre hold

DFS linkHør indslaget på DR's hjemmeside

DFS linkMere om fleksuddannelse

Relaterede nyheder