Det er aldrig for sent at lære nyt

7. november 2016

Det gælder narkomanen, tekstilarbejderen, piloten og den ordblinde, der optræder i hver deres video om styrken ved at lære. Men det gælder også de fire undervisere, der fortæller, hvordan de har udviklet deres metoder – til inspiration for andre undervisere.

Lee Hughes 440
Lee Hughes fortæller om sin vej ud af narkomisbrug via arbejde, voksenuddannelse og en universitetsgrad.

Lee Hughes voksede op i et lille nordengelsk minesamfund, som blev hårdt ramt af krisen i 80’erne. Familien og lokalsamfundet opmuntrede ikke til ambitioner, der rakte videre end at blive minearbejder eller bygningsarbejder.
Han kom ikke rigtig nogen vegne. Efter en lang periode med narkomisbrug fik han arbejde på et call-center. Men en dag pressede chefen bogstaveligt talt Lee op i et hjørne og sagde, at han skulle videre i tilværelsen.
I en kort video-dokumentar fortæller Lee om sin opvækst, og hvordan han via voksenuddannelse endte på historie-studiet.

Inspiration til at lære og undervise
Videoen er en af fire videoer med vidt forskellige voksne mennesker, som efter omveje og måske i en sen alder beslutter sig for at lære mere.
De er – sammen med fire underviser-videoer – er de resultatet af et europæisk projekt, som DFS var med i. Alle otte videoer er nu offentligt tilgængelige til fri afbenyttelse.
De seks videoer fra England, Portugal og Finland findes alle med danske undertekster, lige som de to danske videoer er produceret med engelske, portugisiske, finske og tyske undertekster.
Videoerne var 7-9 minutter.

Fra tekstilfabrik til sagførerkontor
Idalina Lopes fra Portugal måtte gå ud af skolen i en tidlig alder for at være med til at forsørge familien. I 30 år arbejdede hun på tekstilfabrikker. Hele tiden vidste hun med sig selv, at hun kunne og ville mere.
Da hendes egen familiesituation tillod det, opsøgte hun et voksenuddannelsescenter, hvor hun kvalificerede sig til jurastudiet, og i dag har hun sin egen advokatvirksomhed. At det blev egen virksomhed var dog ikke hendes førstevalg, men ingen ville ansætte en nyuddannet kvinde i slutningen af 40’erne, fortæller Idalina.
Søren Jensen levede i mange år med sin ordblindhed. I en video fortæller han, hvad der skete, da han overvandt sig selv og begyndte på ordblindeundervisning: ”Jeg bliver nok ikke nogen ny H.C. Andersen, men der er ingen overligger for, hvor langt jeg kan nå,” siger han.
Videoen med Søren er tidligere præsenteret her på hjemmesiden.

At leve flere liv
Historien om finske Samuli Kovanen er lidt anderledes end de øvrige lærings-videoer. Samuli er pilot i Finair, men savner den verden, han vendte ryggen til, da han som ung sprang fra en musikuddannelse og droppede alle tanker om en karriere i den retning.
Som deltager i et amatørsymfoniorkester i Helsinki, organiseret af et lokalt oplysningsforbund, er det lykkes Samuli at leve to vidt forskellige liv på én gang – og ikke mindst at bruge vidt forskellige sider af sig selv.

Engagement smitter
I fire andre videoer fortæller undervisere om deres meget forskellige erfaringer og metoder – forhåbentligt til inspiration for andre voksenundervisere i Europa. Til hver af disse videoer hører artikler, som grundigere beskriver de omtalte undervisningsmetoder.
Gloria Lago er gymnastiklærer på en HF-lignende uddannelse i Portugal. I de første år passede hun jobbet som de fleste andre.
Men en periode med alvorlig sygdom satte tilværelsen og arbejdet i et nyt lys. Hun etablerede en dansegruppe på skolen, hvor hun ikke kun lærer de unge at danse, men samtidig opbygger holdånd og inklusion og giver de unge en mulighed for at afprøve sociale roller.
Videoen er en dybt personlig beretning, der også viser, hvordan Glorias personlige investering i undervisningen smitter af på kursisterne.

Mere end sproget
Karen Dudley underviser indvandrerkvinder i engelsk, men ikke kun det engelske sprog, også det engelske samfund i den London-udgave, som kursisterne skal leve i. Hun og hendes kolleger flytter sprogundervisningen væk fra klasselokalet, ud på gaden og ind i lokalsamfundets foreningsliv.
Resultatet er, at de kvinderne ikke bare bliver bedre til at tale det engelsk, de har brug for, men også i høj grad selv involverer sig i frivilligt foreningsliv.

Dirigent og underviser
Veli-Antti Koivuranta er uddannet og professional dirigent. Men for Veli-Antti er det også et undervisningsjob.
I videoen fortæller han, hvordan opbygger amatørsymfoniorkesteret i Helsinki som et læringsteam, og hvordan han også ser præsentationen for publikum som undervisning og formidling.
”Man kan lære om global ulighed ved at læse statistikker, men det er ikke det, der får mennesker at gøre noget ved det,” siger Sigrid Lauenborg Dahl i den danske underviservideo. Hun fortæller, hvordan hun som lærer på højskolekurset Verden Brænder vækker elevernes følelser, udfordrer deres grænser og får dem til at handle i den virkelige verden.

Søren Jensen: Ingen overligger

Sigrid Lauenborg Dahl: Følelserne skal med

Se de øvrige videoer med danske undertekster her

Videoerne udgør sammen med de fire uddybende artikler et temanummer af ELM (European Lifelong Learning Magazine)
Se temanummeret

Alle otte videoer er til fri afbenyttelse.

Videoerne blev produceret som en del af Erasmus+ projektet Live and Learn, som DFS deltog i. EU-programmet Erasmus+ støtter europæiske samarbejds- og udviklingsprojekter inden for folkeoplysning og voksenundervisning.