Følelserne skal med

26. august 2016

”Man kan lære om global ulighed ved at læse statistikker, men det er ikke det, der får mennesker at gøre noget ved det.” I en video fortæller Sigrid Lauenborg Dahl, hvordan hun som lærer på højskolekurset Verden Brænder vækker elevernes følelser, udfordrer deres grænser og får dem til at handle i den virkelige verden.

L&L Sigrid screenshot B 440
Sigrid Lauenborg Dahl er underviser på Verden Brænder kurset på Krogerup Højskole.

20 unge kvinder og mænd sidder i 3-5 personers grupper ved borde i et klasseværelse. Nogle klipper trekanter i papir. Andre forhandler om udveksle en saks med en linjehal – med skingre stemmer og hektiske bevægelser. Andre nærmest løber op til et andet bord og overrækker omhyggeligt udklippede geometriske figurer tre kun lidt personer.
Det er en af scenerne i videoen ”Undervisning for forandring”, som en af fire underviser-videoer, der er kommet ud af det europæiske projekt Live & Learn, som DFS har deltaget i. I videoen fortæller højskolelærer Sigrid Lauenborg Dahl om sin undervisning.
De unge i scenen spiller et spil. Gennem legen ikke alene lærer de om verdenshandel, international arbejdsdelling og global ulighed. De bliver grebet af det, de får det ind under huden, og de føler sig som aktører i verdenshandlen.
Handelsspillet er et af mange elementer i ”Verden Brænder”, et halvt års kursus på Krogerup Højskole i Nordsjælland, hvor Sigrid Lauenborg Dahl underviser.

Viden
Verdens Brænder er opdelt i tre faser.
Den første handler om viden. Den foregår på højskolen og kombinerer læsning, klasseundervisning, rollespil, ekspertbesøg og ekskursioner til aktive i civilsamfundet.
”Der er en stærk forståelseskomponent, men også en stærk debatkomponent. Vi vil have eleverne til at afprøve deres synspunkter. Vi vil gøre dem i stand til at tage stilling til den verden, de ser.”

Inspiration
Anden fase drejer sig om inspiration. Her rejser holdet til et andet land – i videoen er der Myanmar.”
”Vi møder mennesker, der er aktive i deres samfund. Eleverne lærer af deres engagement og deres metoder.”

Aktion
Kurset slutter med aktionsfasen. Gennem en grundig diskussion formulerer kursisterne en konkret kampagne, hvor de med forskellige aktivistmetoder forsøger at ændre noget i samfundet.
I videoen beskrives en kampagne, hvor kursusgruppen – under betegnelsen Mørklægningsministeriet - forholdt sig kritisk til en revision af ændringerne for et par år siden. ”Vores filosofi er, at man ikke kan blive en aktiv medborger alene ud fra en teori. Man må prøve selv.”

Det nytter
Kurset slutter med disse otte ugers aktivisme, og deltagerne er udmattede. Sigrid Lauenborg Dahl slutter videoen med disse ord:
”De forlader kurset med ret ryg og fornemmelsen, at de kan opnå noget. Bagefter hører jeg dem sige: ”Vi kunne gøre det. Nu har jeg fornemmelsen af, at det kan betale sig at være aktiv. Det vil jeg gøre igen.”
Det er præcis det, der er målsætningen med Verden Brænder.”

Undervisning for forandring - video


Live and Learn var et to-årigt projekt, støttet af EU-programmet Erasmus+. Partnerne kom fra Portugal, England, Finland og Danmark. Desuden deltog EAEA (European Association for the Education of Adults). Dansk Folkeoplysnings Samråd var den danske partner. I hvert land blev der produceret to videoer:

  • En video med et menneske, der havde ændret sin tilværelse gennem voksenlæring. Disse fire videoer skal bruges som kampagne-materiale for folkeoplysning og voksenuddannelse.
  • En video med en voksenunderviser, som fortæller om sine undervisningsmetoder. Disse fire videoer skal inspirere andre voksenundervisere på tværs af Europa.

 

Alle otte videoer (på de fire nationale sprog og med engelske undertekster) er blevet offentliggjort som et særnummer af ELM – European Lifelong Magazine. Til hver af de fire videoer med undervisere hører en artikel med mere detaljerede oplysninger om metoderne.

Elm præsenterer otte Live and Learn videoer

Om kort tid vil det også blive muligt at se de portugisiske, engelske og finske videoer med danske undertekster.