Fremtidens folkeoplysning er brugerdrevet

Fremtidens folkeoplysning er brugerdrevet

9. juni 2016

Vi deler bolig, bil og babyudstyr, så hvorfor ikke også dele viden, oplevelser og samvær, hvor borgerne selv er drivkraften? Sådan skriver John Meinert Jacobsen i en kommentar, hvor han forklarer baggrunden for AOF’s nye app, GoJoin.

JMJ Rep2016 440
”Med app’en GoJoin vender AOF tilbage til sit formål, nemlig at skabe aktiv deltagelse i samfundet og fremme frihed til at kunne forme sit liv, lighed til at deltage, uanset hvem man er, og muligheden for at forme idéer og dele viden i fællesskab med andre,” skriver John Meinert Jacobsen

”Der er ingen tvivl om, at målgruppen for den klassiske aftenskole er blevet lidt grå i toppen, og at de kommende generationer ser til andre sider, når de skal lære nyt, opleve og finde nye fællesskaber. I en travl og impulsiv hverdag er der ikke plads til ugentlige aftaler gennem flere måneder, men lyst til samvær, når der er hul i kalenderen.”
Sådan indleder AOF’s administrerende direktør, John Meinert Jacobsen, en kommentar på Vifos hjemmeside.

Det sikre valg
Om den hidtidige praksis folkeoplysningen skriver han videre: ”Kataloger, kursusportaler og administrationssystemer har sat store restriktioner på, hvad udbydere ville satse på i deres portefølje af udbud, og udbuddet har således været styret af det sikre valg.”
John Meinert Jacobsen mener, at de nye teknologier udfordrer aftenskolerne:
”Men nye generationer og nye teknologier stiller nye krav til fremtidens folkeoplysning. Vi ser på andre fronter, at de traditionelle udbudsformer bliver nedbrudt, og deleøkonomiske koncepter ser dagens lys. Vi deler bolig, bil og babyudstyr, så hvorfor ikke også dele viden, oplevelser og samvær, hvor borgerne selv er drivkraften? Dermed bliver det efterspørgslen, der skaber udbuddet og ikke omvendt. Folkeoplysningen bliver således borgerdrevet, mere åben og mere mangfoldig, og resultatet bliver sandsynligvis, at flere deltager, bidrager og glædes ved at være sammen om et bedre og mere aktivt liv,” skriver AOF-direktøren.

Dynamisk markedsplads
Som et svar på de nye udfordringer har AOF lanceret en app med navnet GoJoin. John Meinert Jacobsen skriver, at den er ”… AOF’s bud på en deleøkonomisk platform, hvor brugerne bestemmer indholdet. En dynamisk markedsplads, hvor alt fra små organisationers og foreningers specialiserede udbud til den studerende, der gerne vil møde stable et morgenløbehold på benene. Der er plads til bridgeklubbers åbningsaftner, tomatavlerens inspirationsaften eller den lokale cykelhandler, der holder åbent værksted for kunder og venner.”
Ifølge John Meinert Jacobsen er det ikke ikke bare en nyskabelse:
”Med app’en GoJoin vender AOF tilbage til sit formål, nemlig at skabe aktiv deltagelse i samfundet og fremme frihed til at kunne forme sit liv, lighed til at deltage, uanset hvem man er, og muligheden for at forme idéer og dele viden i fællesskab med andre.”