Her arbejder alle på at komme tilbage til arbejdslivet

13. december 2017

På Kursustrappen tilegner Simon Petersen sig en bred vifte af værktøjer, der kan hjælpe ham videre efter en sygemelding på grund af voldsom stress og udbrændthed.


Simon Petersen arbejder ihærdigt på at vende tilbage til arbejdslivet efter en langvarig sygemelding. På daghøjskolen Kursustrappen får han viden og redskaber, så han kan komme videre. Og så er han blevet positivt overrasket over, hvor givende fællesskabet på skolen er.

13. december 2017

Simon Petersen har i mange år levet et liv i overhalingsbanen med job i udlandet, egen virksomhed og et travlt familieliv. Efter flere år med alvorlig stress sagde hans krop til sidst stop. Simon Petersen blev sygemeldt og måtte sige farvel til job, firma og hus. Tre år efter har han stadig symptomer, der minder om følgerne efter en hjernerystelse.

Når plan B overrasker positivt
For Simon Petersen var Kursustrappen en plan B, fordi han ikke længere havde midler til at betale for den private behandling, som han ellers synes var virkningsfuld. Da hans sagsbehandler foreslog daghøjskolens tilbud, var han skeptisk, men han er blevet positivt overrasket, blandt andet på grund af kursets høje faglige indhold:
”Instruktørerne er meget kyndige, og jeg har fået et mindfuldness-baseret stressreducerende kursus, som er blevet indført i Danmark af Aarhus Universitetshospital”, fortæller Simon Petersen, som har mærket tydelig fremgang, siden han startede på Kursustrappen. I begyndelsen havde han kun ressourcer til at deltage en eftermiddag om ugen, og i dag møder han op tre gange om ugen. Udover mindfullnes byder kurset også på afspænding, yoga, samtalegrupper og individuelle samtaler med kognitiv tilgang.

Læring skaber styrke og glæde
Denne artikel er en af syv artikler, der belyser, hvordan folkeoplysningen i Danmark bidrager til målsætningerne i det europæiske ”Manifest for voksenlæring i det 21. århundrede.”
Manifestet er udgivet af europæiske samarbejdsorganisation ”European Association for the Education of Adults” (EAEA). Det har været grundlaget for EAEA’s fejring af 2017 som det Europæiske år for Voksenlæring. Fejringen er sket under overskriften ”Læring skaber styrke og glæde”.
De øvrige seks artikler handler om:

  • Europa har brug for mange slags kompetencer
  • PC kørekort baner vejen til job
  • Højskoler skaber demokratisk engagement
  • Her er folkeoplysningen grøn
  • Vi spurgte flygtningene
  • Aftenskoler styrker den mentale sundhed

Artiklerne samlet i DFS-pjecen ”Europæisk manifest for voksenlæring i det 21. århundrede – eksempler fra dansk folkeoplysning” (pdf)

Hovedpunkterne i "Manifest for voksenlæring i det 21. århundrede" (dansk)

Hele manifestet (engelsk – og andre fremmedsprog)

Mere om ”Europæisk år for voksenlæring 2017” (engelsk)

Fordomme er blevet brudt
Kursisterne på daghøjskolen har alle brug for støtte til at komme tilbage på arbejdsmarkedet, men deres baggrunde er forskellige. Nogle er ramt af belastningssygdomme, mens andre lider af f.eks. fybromyalgi, depression eller angst. I den rummelige villa på Frederiksberg i København har Simon Petersen mødt mennesker, som han ellers aldrig ville have lært at kende, og det har været en øjenåbner:
”Jeg har fået en meget bredere accept af mennesker i en anden situation end mig selv. Før jeg startede her havde jeg en del fordomme om folk på overførselsindkomst. Men nu har jeg erfaret, at de har hver deres problemstillinger med i bagagen, og alle her arbejder på at komme videre i deres liv”, siger Simon Petersen.

Fælles om udfordringerne
Selvom kursisterne er meget forskellige, oplever han, at der er en vigtig fællesnævner blandt dem.
”Vi er alle udfordrede sundhedsmæssigt, og så er vi udfordrede, fordi vi er i en livssituation, som vi aldrig havde set os selv havne i,” fortæller Simon Petersen og tilføjer, at det er meget givende at kunne spejle sig i de andre kursister.

Wisdom of the crowd
Styrken ved daghøjskolens fællesskab beskriver Kursustrappens leder Helle Bøtcher blandt andet med begrebet wisdom of the crowd: ” Det siger noget om det brugerdrevne aspekt; deltagerne er med til at drive tingene den rette vej. Hvis man gør rummet fordomsfrit og trygt, kan de bidrage indsigtsfuldt til hinandens situation, og det har stor værdi”, fortæller hun. Hverdagen på skolen er derfor organiseret, så det understøtter fællesskabet med bl.a. faste kernetidspunkter, hvor alle møder ind og bidrager med det, de kan, uanset hvilken situation, de er i.

 

Relaterede nyheder