Frivillige deler viden og engagement

8. maj 2018

Frivillige fra skoletjenesten samlet for at udvikle deres tilbud til landets elever. Hans Peter Christensen, der er interviewet i artikler, står som tredje fra venstre i bagerste række.


FN-forbundets skoletjeneste rykker FN ind i klasseværelset og gør danske elever klogere på international politik. Hans Peter Christensen er en af skoletjenestens frivillige. Arbejdet giver ham værdifulde erfaringer med undervisning og organisationsarbejde.

8. maj 2018

En aalborgensisk gymnasieklasse skal forvandles til FN´s sikkerhedsråd en almindelig onsdag formiddag. Eleverne får roller som rådets deltagerlande, og Israel-Palæstina konflikten er på dagsordenen.
Den nordjyske gymnasieklasse har fået besøg af FN-forbundets skoletjeneste. Den laver rollespil og oplæg til folkeskoler, efterskoler, gymnasier og højskoler for at give eleverne forståelse for FN´s arbejde og internationale forhold.

FN-forbundet
FN-forbundet medlemsforening, der arbejder på at styrke danskernes interesse for FN. Den landsdækkende forening samarbejder med FN-forbund verden over, samt med politikere, organisationer og NGO’er lokalt, nationalt og globalt.

Nye kompetencer
Hans Peter Christensen er en af skoletjenestens frivillige, og det er hans opgave at få rollespillet til at glide. Han studerer Politik og Administration på Aalborg Universitet, så han er fagligt godt klædt på. I skoletjenesten får han afprøvet sine faglige kompetencer og erhverver sig nye:
"Min motivation for at begynde som frivillig var, at jeg gerne ville have undervisningserfaring. Det får jeg helt sikkert her. Desuden har jeg været med til at starte vores lokalafdeling i Aalborg op. Det har givet en masse organisatorisk erfaring", fortæller Hans Peter Christensen.

Alle bidrager til fællesskabet
FN-forbundets skoletjeneste har afdelinger i Aarhus, Aalborg, Odense og København, og de frivillige mødes på tværs af byerne flere gange om året. Her fordeler de ansvaret for forskellige opgaver mellem sig. Alle bidrager til at udvikle det fælles materiale, de benytter på skolerne.
"Alle er lige her, og når man påtager sig en opgave, får man automatisk et ansvar. Det gælder også, når vi tager ud på skolerne to og to. Der er vi afhængige af hinanden og af det gode samarbejde", fortæller Hans Peter Christensen.

Artikelserie om kvalitet i folkeoplysningen
Artiklen om Ungdomsskolen indgår i hæftet ”Gode eksempler til inspiration – tolv cases på god kvalitet i folkeoplysningen”. Hæftet er et af resultaterne af projektet ”Kvalitet i folkeoplysningen”.
De øvrige artikler i hæftet er:

  • ”Jeg gør skolens værdier konkrete” (Sydfyns Erhvervsforskole, Produktionsskoleforeningen)
  • ”Anettes undervisning er skræddersyet med høj faglighed” (Midtfyns Husflid, Fora)
  • ”Vi synger måske ikke bedre, men lokalerne spiller en stor rolle (Enghave Kirkes børne- og ungdomskort, Folkekirkens Ungdomskor)
  • ”Køkkenet er klubbens hjerte. Her møder vi hinanden” (Næstved Ungdomsklub, Ungdomsskoleforeningen)
  • ”Medlemsbladet holder sammen på foreningen (Midtfyns Amatør Scene, DATS)
  • ”Fællesskabet motiverer, når man ikke orker at træne (DOF Paarup, Dansk Oplysningsforbund)
  • ”Vi taler direkte til kursisterne (Rytmisk Center, DOF)
  • "Jeg er vant til, at de med flest stjerner på skuldrene har ret" (Folk & Sikkerhed)
  • ”For SFOF’s frivillige er det sommer hele året” (SFOF)
  • ”Jeg har sagt farvel til mine fordomme” (Kursustrappen, Daghøjskoleforeningen)
  • ”Her er opskriften på en god aftenskolebestyrelse”, (LOF Syd)

Læs hæftet ”Gode eksempler til inspiration – tolv cases på god kvalitet i folkeoplysningen”

Diversitet er vigtigt
FN-forbundet har mange andre aktiviteter end skoletjenesten, f.eks. arrangerer foreningens lokale kredse foredrag og andre events. Det betyder, at forbundet når ud til flere målgrupper, fortæller Torleif Jonasson, generalsekretær:
"Det styrker vores indsats, at der både er unge studerende og ældre medlemmer blandt vores frivillige. Vi får en større diversitet i vores arrangementer og når bredere ud med vores budskab om globalt ansvar", siger Torleif Jonasson.
Han understreger, at foreningens oplysningsarbejde kun kan lade sig gøre gennem den frivillige lokale indsats.

Kvalitetsparameter: det gode indhold
Denne artikel handler om, hvordan kvalitet udmønter sig, når det gælder de gode deltagere/medlemmer/frivillig. Dette er et af seks kvalitetsparametre, som er blevet defineret i løbet af arbejdet med projektet ”Kvalitet i folkeoplysningen”. Projektet er gennemført af DFS i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, og 12 medlemsorganisationer.

Læs mere om projektet, kvalitetsparametrene og projektmaterialerne