Efterskole-elever løber 100.000 kilometer

Efterskole-elever løber 100.000 kilometer

Redaktionel dato: 9. marts 2021

”De blev en del af et fællesskab, selv om de ikke var på efterskolen.” Over 10.000 elever og 1.500 ansatte løb to gange rundt om jorden – tilsammen. Lindenborg Efterskoles elever havde i forvejen løbet til Tunis.

Af Michael Voss

”Eleverne følte, at de var en del af noget, ikke kun med dem, de går på efterskoler med, men også alle andre efterskole-elever,” fortæller efterskolelærer Steffen Damgaard, som sammen med en kollega på Bjergsnæs Efterskole ved Viborg, fik ideen til ”Efterskolerne løber – sammen”’

”De oplevede glæden og styrken ved at gøre noget sammen, det aktive fællesskab.” Det siger Tommy Holm Hougaard, som stod i spidsen for ”Race Across Europe” på Lindenborg Efterskole uden for Roskilde.

Det er to eksempler på, hvordan efterskolerne har udviklet aktiviteter for eleverne under corona-nedlukningen.

Alle kunne være med

Steffen Damgaard var sammen med sin kollega ved at planlægge den årlige løbekonkurrence mod en anden vestjysk efterskole, da det slog dem, at det kunne andre efterskoler også være interesserede i. De etablerede en hjemmeside og inviterede alle landets efterskoler til at være med.

”Tilslutningen var overvældende. 101 ud af 241 efterskoler deltog i ”Efterskolerne løber – sammen”,” fortæller Steffen Damgaard”. Bortset fra en håndfuld løb alle efterskoler fredag den 12. juni.

”Der var præmier til den skole med højeste deltagelsesprocent, den skole med længst gennemsnitlig distance og den person, der løb længst på to timer – for henholdsvis elever og ansatte.

Vi definerede bevidst konkurrencen om højeste deltagelsesprocent på skolen, så alle kunne være med, uanset hvor langt den enkelte løb, gik eller på anden møde bevægede sig. Og vi fik også en meget begejstret tilbagemelding fra en elev på efterskole for handicappede. Han var så glad for, at her var en konkurrence, hvor han kunne være med på lige fod med alle andre,” siger Steffen Damgaard.

Løbegrupper
I alt løb elever, lærere og andre ansatte næsten 110.00 kilometer, mere end to gange rundt om jorden.
Trods fælles løbedag og samlet optælling efterskole for efterskole, så løb eleverne, der er hjemsendte, hver for sig. Men elementer af fællesskab var der dog i projektet.

”Mange skoler arrangerede fælles opvarmning, og elever, som bor tæt på hinanden, organiserede løbegrupper. Da nogle af os løb rundt om Søndersø her i Viborg, kunne vi hilse på andre efterskoleelever og lærere. Der ligger flere efterskoler i området, og en del elever bor forholdsvis tæt på efterskolen.”

Efterskolerne løber - sammen

Fysisk bevægelse og virtuel rejse

Eleverne på Lindenborg Efterskole nåede ikke jorden rundt, men det nåede meget længere, end de havde regnet med. Det  begyndte som en uges løb gennem Europa, men endte med passere igennem Nordafrika og ende i Tunis.

”I øjeblikket drømmer alle om at komme ud af rejse. Det kan ikke lade sig gøre, og vores elever, som er hjemsendt, har ikke mange andre muligheder end at forskanse sig bag skærmen. Derfor fik vi ideen til en kombination af fysiske bevægelse udendørs og en virtuel rejse.

Vi vil gerne have mere bevægelse ind i deres hverdag i en bred forståelse af bevægelse, hvor alle kan være med og bidrage uanset forudsætninger.”

Sådan forklarer Tommy Holm Hougaard baggrunden for, at Lindenborg Efterskole har kørt et projekt med overskriften ”Race Across Europe”.

Rejsereportager fra løbets byer

”Det store løb fungerede, at eleverne hver dagvgik eller løb, så meget de nu orkede. Det blev talt sammen i kilometer. Når dagen var slut, så vi, hvilken familiegruppe som var nået længst, og vi lagde alle gruppernes kilometer sammen og så, hvilken by længere nede i Europa, vi var nået til, ” fortæller Tommy Holm Hougaard.

På Lindenborg Efterskole har de daglig morgensang. Her præsenterede Tommy Holm Hougaard og en kollega en rejsereportage fra den by, de var nået til, med interessante informationer og billeder. Derudover var der præmier til den familiegruppe, der nåede længst og den pige og den dreng, der bevægede sig længst.

”Til sidst var der en fælles præmie til alle: en stor temafest med slutbyen som tema, når vi kan mødes igen fysisk. Det var Tunis, og temaet bliver Tusind og én nats eventyr,” fortæller Tommy Holm Hougaard, som er imponeret, at de nåede så langt.

”Men først og fremmest var det dejligt at opleve den glæde og styrke, som eleverne oplevede ved at gøre noget sammen i et aktivt fællesskab,” siger han.

Både Steffen Damgaard og Tommy Holm Hougaard er allerede langt med forberedelserne af nye bevægelsesprojekter.