Folkeoplysningens pædagogiske kvaliteter

30. juni 2017

Når den er bedst, hjælper folkeoplysningen hjælper deltagere til at bryde fastlåste mønstre og barrierer for at uddanne sig. Det var konklusionen i en forskningsanalyse 2009, som DFS har udgivet i pjeceform.

Tre grønne frøer hopper nysgerrigt hen til et hus, hvor der står "folkeoplysningen" på muren. Indenfor sidder en prinsesse. Kysset bliver vi snydt for, men ud af den anden dør spankulerer tre tilfredse og selvsikre prinser.
Det er en af de tegninger, der illustrerer en ny udgivelse af Steen Elsborgs og Steen Høyrup Pedersens "Mønsterbrydende læringsrum i folkeoplysningen".

Pjecen kan bestilles (mod betaling af porto): Maria Kiel Petersen, mkp@dfs.dk, 33 26 03 70

 

Rød pilDownload pjecen her

Mennesker på kanten
Elsborg og Høyrup Pedersen har undersøgt fem særlige undervisningsforløb i oplysningsforbund og daghøjskoler. Alle forløbene retter sig mod mennesker, der af forskellige grunde står på kanten, og som ikke er motiverede for at lære nyt. På den baggrund har forskerne analyseret sig frem til fem elementer, som kendetegner det motiverende og mønsterbrydende folkeoplysende læringsrum:
-  insisteren på at møde og relatere sig til deltageren som ressourcefuld aktør
-  energigivende sociale rammer for handling
-  fleksibel målrettet tilrettelæggelse af indholdet 
-  aktivt samspil mellem undervisning og vejledning 
-  fokus på både uddannelses- og dannelsesprocesser 
Disse fem elementer strukturerer pjecen, som er spækket med citater fra deltagere, undervisere, vejledere og skoleledere.