Værktøjer

I forskellige regi er der udviklet forskellige værktøjer. I folkeoplysningen har produktionsskoler, aftenskoler, efterskoler, daghøjskoler og højskoler projekter, der sigter mod at finde et eller flere værktøjer, der egner sig til at arbejde med realkompetence i netop deres skoleform.

Som en fælles ramme for 3. sektor har Knowledgelab ved Syddansk Universitet udviklet tre værktøjer til afklaring, beskrivelse og dokumentation af realkompetencer. Værktøjerne er udviklet for Undervisningsministeriet.
De tre værktøjer har form af spørgeskemaer, som retter sig mod henholdsvis:

• folkeoplysning
• foreningsarbejde
• frivilligt arbejde

I introduktionen til folkeoplysnings-skemaet skriver Knowledgelab:
"Med realkompetenceværktøjet på www.realkompetence-folkeoplysning.dk har du nu mulighed for at beskrive og dokumentere de særlige kompetencer, som du har udviklet i folkeoplysningen - eks. aftenskole, højskole, husholdningsskole, håndarbejdsskole, daghøjskole, produktionsskole eller efterskole.
Det foregår ved, at du udfylder et spørgeskema, der målrettet handler om det, du har lært dig i folkeoplysningen. Enten udfylder du spørgeskemaet alene, eller også gør du det sammen med en sparringspartner.
Resultatet er en beskrivelse af dine realkompetencer. Beskrivelsen kan bruges, når du søger job, eller søger optagelse på en uddannelse.
Realkompetence er alt det, du kan, uanset hvor du har lært det. Noget har du papir på, andet er noget, du bare kan. Denne realkompetencebeskrivelse er et bidrag til at synliggøre din samlede realkompetence, og bliver derfor et supplement til dit CV."

Links i rødt

Hvis et ord eller en sætning står med rødt, kan du klikke videre:

- enten til en forklaring af dette begreb;

- eller til uddybende materiale på DFS' hjemmeside eller på andre hjemmesider.

 

De tre værktøjer:

Rød pilFolkeoplysning

Rød pilForeningsarbejde

Rød pilFrivilligt og socialt arbejde

 

For andre væktøjer se
Rød pilAndre værktøjer (se "Danske links/Konkrete projekter og erfaringer")